رویدادها آرشیو خبر ها
پشت صحنه سناریوی رسانه ها برای فروش پائولو دیبالا

پشت صحنه سناریوی رسانه ها برای فروش پائولو دیبالا

 

یخ تعطیلات كریسمس برای یووه با قطعی شدن حضور آرون رمزی هافبك ولزی آرسنال به این باشگاه هنوز آب نشده بود كه شایعات ریز و درشتِ پیوستن كیلیان ام‌باپه به یووه در تابستان پیش‌رو توجهات را به خود جلب كرده است. با این حال بازیگر پنهان خبربازی‌های ترانسفرینگ یوونتوس، كسی دیگر است؛ «پائولو دیبالـــــا»

 

تا پیش از آمدن كریستیانو رونالدو به یووه، دیبالا یكی با ارزش‌ترین و محبوب‌ترین بازیكنان بیانكونری محسوب می‌شد و هواداران قاطعانه از او حمایت می‌كردند. او كلید باز كردن سخت‌ترین و بازنشدنی‌ترین قفل‌ها بود، تكنیك ناب جواهر از سكوهای آلیانتز دلربایی می‌كرد، پلاكاردهایی مزین به تصویر خوشحالی بعد از گل او در پیچ‌های ورزشگاه به اهتزاز درمی‌آمد و از او به عنوان میراث‌دار الساندرو دل‌پیه‌رو در یوونتوس یاد می‌شد. حالا و پس از یك نیم فصل كاملاً متوسط (و به نظر منتقدانش ضعیف) رسانه‌ها از او به عنوان كلیددار گشودن جعبه هیجان‌انگیز خرید پدیده نوظهور جهانِ فوتبال؛ كیلیان ام‌باپه یاد می‌كنند.

 

در حالیكه فابیو پاراتیچی مدیر ورزشی یووه به تازگی از عدم برنامه‌ریزی مشخص برای خرید این ستاره فرانسوی خبر داده اما روزنامه رپابلیكا از دستور ویژه آندره‌ا انیلی برای بررسی شرایط جذب این بازیكن در تابستان امسال خبر داده است. همه اینها در حالی است كه حضور مبهم و پر ابهام آنیلی در پاریس و حضور در یكی از دیدارهای پاریسن‌ژرمن نیز به افزایش این شایعات دامن زده است.

 

دیبالا كه چهارمین فصل حضورش در یوونتوس را سپری می‌كند به شكل غیر رسمی پس از كیه‌لینی در همین 25 سالگی اصلی‌ترین گزینه برای بستن بازوبند كاپیتانی بیانكونری‌ها است و در سطح كلان‌تر نیز او همواره حمایت مرد شماره یك بانوی پیر را پشت‌سر خود داشته است. در فصلی كه او یكبار دیگر سكانس تكراری ابراز نارضایتی از تعویض توسط الگری را بازسازی كرد اما همچنان از سوی این مربی حمایت می‌شود و غالباً در پست هافبك هجومی به كار گرفته می‌شود.

 

به نظر می‌رسد آمار اندك گلزنی او در رقابت‌های سری آ اصلی‌ترین دلیلی برای دامن زدن به شایعات او توسط رسانه‌ها باشد. جاییكه او 17 بار با لباس یووه به میدان رفت و تنها 2 بار موفق به گلزنی شد؛ یك آمار نه‌چندان چشمگیر برای بازیكنی كه هواداران عادت به تماشای گلزنی‌هایش كرده‌اند. اما روی دیگر سكه جذاب و چشم‌نواز است؛ 5 گل و 2 پاس گل در 6 دیدار بیانكونری‌ها در رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا. مروری به آمار عملكرد او در سه فصل گذشته نشان می‌دهد جواهر یووه به ترتیب 23، 19 و 26 گل برای تیمش در رقابت‌های مختلف به ثمر رسانده كه این به معنای راهی است كه این فصل با توجه به پست بازی او و تركیب ایده‌آل الگری، بیشتر احتمال دارد از آنِ ماریو مانژوكیچ شود.

 

 

در این بین نظرسنجی یكی از صفحات هواداری یوونتوس در ایتالیا كه جمعی از تیفوسی‌‎های این باشگاه در آن عضویت دارند، از چرخش میل بخشی از آنها نسبت به پائولو دیبالا خبر می‌دهد؛ جاییكه 57% از آنها موافق ایده جدایی دیبالا از یووه برای تسهیل شرایط خرید ام‌باپه هستند.

 

در این نظرسنجی‌ از كاربران سؤال شده بود: «آیا موافق خرید ام‌باپه و فروش دیبالا برای تأمین بخشی از هزینه انتقال او هستید؟ » كه پاسخ 57% از جمعیت 1500 نفری طرفداران «آری» بود. برخی از كامنت‌ها نیز در جای خود قابل تأمل و خواندنی هستند:

 

جانویتو: بله؛ من موافق رفتن دیبالا و آمدن ام‌باپه هستم.
باربرا: نه؛ پائولو آینده یووه است، او را نفروشید.
روبرتو: نه؛ برنامه یووه باید حفظ اولی و جذب دومی باشد.
جان: نه؛ لطفاً به دیبالا دست نزنید.
الساندرو: بله؛ برای كسی كه یوونتوس را بیشتر از هر بازیكنی دوست دارد پاسخ به این پرسش چندان دشوار نیست.
لئوناردو: بله؛ جواب اولیه و سریعم ام‌باپه است اما اگر دوباره به این پرسش فكر كنم شاید نظرم چیز دیگری باشد.
انجلو: نه؛ پائولو وارث دل‌پیه‌رو در یوونتوس است. او بعد از كاپیتان كیه‌لینی كاپیتان بعدی یووه است. نباید به همین راحتی او را قربانی كنیم.
انتونیو: بله؛ سؤال هیجان‌انگیزی است؛ به خاطر آنكه فكر كردن به پاسخش نیز هیجان‌انگیز است!
میكه‌له: بله؛ دیبالا یك مكمل قدرتمند برای فروشی قدرتمند در بازار است. با پول قدرتمندش نیز می‌توان یك ستاره قدرتمندتر را خرید.
رافائله: بله؛ ام‌باپه را دوست داریم و خواهانش هستیم اما نه در ازای دیبالا.
ام‌دی: بله؛ موافقیم. روبرتو: نه؛ پائولو آینده یووه است. فرانچسكو: بله؛ فقط به خاطر ام‌باپه
جانلوكا: بله؛ پادشاه قدیمی خواهد رفت و شاهزاده جوان به جای او بر تخت قدرت خواهد نشست.
جانفرانكو: نه! ماسیمو: بله؛ اگر می‌توانستم در انجام این تئوری لحظه‌ای درنگ نمی‌كردم.
میگل: خیر؛ من آدم احساساتی هستم. جوابم نه است. اگر دست من بود كه ال‌پیپیتا را هم نمی‌فروختم.
فرانچسكو: بله؛ از دیبالا می‌توانیم برای معاوضه با ایسكو استفاده كنیم. فروش داگلاس كاستا گزینه مناسب‌تری برای خرید ام‌باپه است.
ام‌كی: بله؛ ام‌باپه یك پدیده است و هرگز بازیكنی شبیه دیبالا در یوونتوس نخواهد شد. او سطحی به مراتب بالاتر از شماره 10 یووه دارد.
كریس: بله؛ اگر او روزی به تورین بیاید برای بغل كردنش به فرودگاه خواهم رفت.
كلودیو: بله؛ ام‌باپه بهترین بازیكن جوانِ حال حاضر دنیاست.
امیلیانو: بله؛ شما فقط بگویید كی و كجا قرار است خبر رسمی آمدن او به یوونتوس را بخوانیم؟

 

 

در حالیكه به نظر می‌رسد این ماجرا در سطح شبكه‌های اجتماعی و ابراز نظر هواداران باقی بماند اما مروری به سرخط خبرهای رسانه‌های ایتالیایی نشان می‌‎دهد، داستان كم‌كم در حال ورود به فازی جدید است؛ بخشی كه هدایتگر و جهت‌دهنده‌اش بیش از آنكه هواداران باشند رسانه‌ها هستند. برای اثبات این ادعا شاید این نمونه بدنباشد: ایگور پروتی مهاجم سابق لیورنو در گفتگو با RMC Sport Live Show در پاسخ به این پرسش كه آینده پائولو دیبالا در یوونتوس را چگونه پیش‌بینی می‌كنید؟ گفت:

 

یوونتوس و هوادارانش برای تمدید حضور دیبالا در یووه یك تضمین می‌‎خواهند. اگر دیبالا نتواند در نیم فصل دوم عملكرد نه‌چندان درخشانش در این فصل را بهبود ببخشد؛ دیگر نباید در پایان فصل از اتخاذ هر تصمیمی از سوی باشگاه ناراحت شود.

 

آخرین رده‌بندی‌ مركز بین‌المللی مطالعات فوتبالی (CIES) در روز دوشنبه هفتم ژانویه 2019؛ خبر از قیمت بالا و ارزش فراوان بازیكن آرژانتینی یوونتوس در بازار جهانی ترانسفرینگ می‌دهد؛ جایی كه او پس از كیلیان ام‌باپه، هری كین، نیمار، رحیم استرلینگ و محمد صلاح به عنوان ششمین بازیكن گرانقیمت حال حاضر فوتبال جهان شناخته می‌شود؛ درست یك پله بالاتر از لیونل مسی دیگر ستاره نامدار فوتبال آرژانتین و سیزده پله بالاتر از كریستیانو رونالدو! این یعنی یوونتوس صاحب یكی از گرانقیمت‌ترین و در عین حال با ارزش‌ترین بازیكنان حال حاضر فوتبال در دنیاست. انتقال او به هر كدام از گزینه‌های خواهان او (رئال، پی‌اس‌جی بایرن، یونایتد و سیتی) یعنی تجهیز یك رقیب قدرتمند در اروپا. استراتژی كه بعید است با هدف‌‎گذاری مصرانه یووه در اروپا منطقی به نظر برسد.

 

ژانویه 2019 برای دیبالا با بازی ناخواسته در نقش قربانی آغاز شده است؛ جاییكه او قرار است بخشی از یك برنامه خیالی و تأیید نشده برای ورود یك ستاره جوان‌تر باشد. یك ریخت و پاش غیر منطقی كه البته ممكن است هرگز نیز رخ ندهد و با یك تكذیب قاطع پرونده‌اش بسته شود.

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: